Přeskočit na hlavní obsah

Fantom ulice - recenze

  

Fantom ulice –  ang. originál Freeway Fighter



EdiceFighting Fantasy, číslo 13.

Žánr: sci-fi/postapo

AutorIan Livingstone

PřeložilMartin Kučera

ObalJim Burns

IlustraceKevin Bulmer

VydalPerseus, 1. vyd. 1996, 2. vyd. 1999

Odkaz na gamebook na stránkách Databáze knih zde


První svoje hodnocení gamebooku nezačínám překvapivě titulem jedna z edice FF, ale osudovým číslem třináct. Ano, třináctka v edici FF je pro mě osudovou tím, že jde o první gamebook, který jsem ve svém raném dětství měl možnost přečíst.

Fantom ulice se odehrává v blízké (nyní již velmi blízké) budoucnosti roku 2022, kdy svět postihla zdrcující pandemie a realita gamebooku se přesouvá do postapokalyptické budoucnosti.  Co lze v první řadě spatřit je inspirace filmovou sérií Šílený Max (v roce vydání přichází do kin třetí díl). Samotný děj pak řeší jeden prostý fakt, a to ten, že máte za úkol odvést speciálně vybaveným autem náklad z jednoho místa do druhého, a přitom musíte čelit útokům zloduchů, nedostatku benzínu či dalším nástrahám. Zde musím hlavně podotknout, že jde o jeden z mála gamebooku, který je věnován tématu postapokalyptické budoucnosti, nejde tedy o klasiku FF s trpaslíky, skřety a elfy. Čtivost gamebooku je na poměrně slušné úrovni, děj vcelku odsýpá, i když musím říct, že zde nějaké velké zvraty v ději nenajdete.

Co se týče hratelnosti, v první řadě bych vypíchl výborný soubojový systém, který se netočí jen kolem klasického snižování staminy o 2 body, záleží na druhu souboje. Autor velmi správně vypíchl rozdíl mezi soubojem střelnými zbraněmi, kdy se ubírá stamina podle hodu kostkou, a pěstním soubojem, který probíhá na klasické úrovní FF – neboli odečti dva body. Pěstních soubojů je však v tomto díle poskrovnu, pokud se nepletu, tak dokonce pouze jeden. Stejný princip soubojů, který je použit u střelných zbraních se týká i soubojů mezi auty.  

V rámci dosažení cíle, je zvolena víceméně jedna hlavní trasa, na které musíte hledat benzín, bez něhož nastává okamžitý konec hry. Tento fakt bohužel trochu snižuje hratelnost gamebooku. Shánění benzínu je ve finále hlavní náplní, a není nic horšího než těsně před koncem zjistit, že nemáte benzín, jen kvůli tomu, že jste nezahnuli na jednu boční cestu či vám chybí jedna věc k jeho získání. Spousta událostí je jinak postavena na hodnotě Umění boje, pokud díky hodu kostkou získáte nízkou úroveň, je téměř na 90 % jisté, že gamebook nedohrajete. Mně osobně to však vyhovuje více než neustálé zkoušení štěstí s permanentním snižováním o 1 bod, kdy je dopředu jasné, že štěstí dojde.  V neposlední řadě bych ještě zmínil jeden prostý fakt, jde o postapokalyptickou budoucnost, nečekejte tedy od postavy žádné zvláštní či kouzelné schopnosti. Pro milovníky tvorby postav na základě předem zvolených schopností (patřím mezi ně také) jde sice o smutný fakt, ale zde by se do děje velmi těžko začleňovaly.

Grafické zpracování se nese na vcelku slušné úrovní, i když bych řekl, že ztvárnění obalu přesahuje vnitřní kresby. Klasické vnitřní kresby mají střídavou úroveň, ne vždy dokáží zachytit atmosféru gamebooku. Co se týká opakujících se kreseb ob pár stránek, které jsou pro edici FF typické, mohli být zvoleny lepší motivy než útočná puška a motorkáři. Co se však grafice nedá upřít, je pokus o zpracování průvodní listiny Interceptoru (vašeho obrněného auta).

Každopádně Fantoma ulice doporučuji jako jednu z klasik FF, jde o velmi příjemnou změnu v oblasti tématu a soubojů, ale i jako vhodný gamebook vhodný pro začátečníky (jedna hlavní cesta), který nepatří mezi úplně nejjednodušší, ale také to není hardcore ve srovnání s některými jinými vydáními FF, např. Pekelný důmStrašlivý netvor aj.

 

Závěrečné hodnocení:

Počet odkazů: 380

Počet času na dohrání: 90 – 120 min.

Počet pokusů na aktuální dohrání: 3 – 2x došel benzín, jednou mi auto rozstřílel silnější soupeř (ale děj si velmi dobře pamatuji z dětských let).

Originalita tématu: 9/10

Čtivost: 7/10

Hratelnost: 8/10

Obtížnost: 7 /10

Grafické zpracování: 6/10

Potřeba tvorby mapy k dohrání: Ne

 

Celkové hodnocení gamebooku: objektivně 75 %, subjektivně skrze první seznámení 

85 %. 

 

Autor recenze: Carott

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zázračná kněžka, edice Gabriel Knox, kniha první - recenze

Napříč Shamutantskou pahorkatinou - Magie, díl 1.

Jeskyně tisíce přání, edice Gabriel Knox, kniha druhá - recenze