Přeskočit na hlavní obsah

Zázračná kněžka, edice Gabriel Knox, kniha první - recenze

Zázračná kněžka

Edice: Gabriel Knox, kniha první
Žánr: fantasy/dobrodružné
Autor: Jiří Mikulík
Obal: Alena Kubíková
Ilustrace: Jan Kordina, Jiří Mikulík
Vydal: Tigris Zlín 2016; Martin Koláček - E-knihy jedou 2016 – e-kniha
Odkaz popisu na Databázi knih zde

 


Ohledně vydání gamebooků z českých luhů a hájů bývám často velmi skeptický, bohužel se nezřídka stává, že jde o nezáživnou kopírku edice Fighting Fantasy. Anebo se na druhou stranu autor snaží být tak originální, že na pochopení pravidel je zapotřebí mít minimálně vystudovány obory genderstudyes, humanistická ekologie a orální historie, závěrečnou práci napsanou v esperantu a plus mít titul RSDr. Čest výjimkám, které když se povedou, tak patří kvalitou mezi světovou konkurenci. U autora je patrná inspirace ságou Lone Wolf, což mi však vůbec nevadilo. Jinak klasicky pro pořádek uvádím, že autora osobně neznám, recenze je psána nezaujatě a těch penězích na účtu od nějakého J. M. nic nevím. Toť pro pořádek vše.












Celá sága se týká postavy jmenujíc se (překvapivě) Gabriel Knox, který je jakožto osoba s čarodějnými schopnostmi pronásledován záporáky považující jeho dar za zrůdnost. Samotná sága se odehrává ve fiktivním světě Ëaan, kde došlo před dávnými dobami k souboji tří božstev, po kterém došlo mezi lidmi (Merelové) k válce. Při ní mocný čaroděj Balthazaar Bílý (Pán prstenů?) vyvolal jednu z padlých bohyní, která začala opět rozsévat zkázu mezi lidmi. Padlá bohyně však byla znovu poražena, ale za cenu toho, že jedinci s kouzelným nadáním jsou pronásledování jako nebezpečné stvůry, a navíc jsou zasaženi kletbou v podobě nemoci moru čarodějů. A toto prokletí se týká i naší hlavní postavy Gejba, který v první knize příběhu má za úkol najít kněžku, jenž jej této nemoci zbaví. Musí se tedy vydat na svoji cestu vedoucí přes sedmero měst a devatero hor do sídla zvaného Sinotahar, ve kterém má kněžka svou svatyni.


S příběhem jsme tedy velmi stručně seznámeni, a nyní dáme prostor stylistice. Líbí se mi, že příběh je pojatý jako sága, spousta věcí je zde detailně popsána, děj má velmi dobrý spád a dobře se čte. Musím říct, že jsem dlouho nebyl do děje ponořen jako zde. Další klad vidím, že se vlastně jedná o takovou putovačku, ve které není potřeba akce na každém druhém odkazu. Gamebook tak působí až relaxačním dojmem, kdy si užíváte každý krok putování naší postavy. Jen je škoda, že charakteristika našeho hlavního hrdiny je velmi stručná, to stejné se mi zdá i u hlavního příběhu, nebylo by na škodu více fakta rozpitvat. Musíme však brát v potaz, že šlo o autorův první gamebook, tudíž se dá s tímto počítat.  Je rovněž škoda, že závěr je velmi stručný, až téměř bez emocí, které po úspěšném dohrání příběhu prostě potřebujete. Důležité je zmínit, že oproti sáze Lone Wolf působí hlavní postava lidštějším dojmem a lze se s ní snadno sžít. Lone Wolf je prostě namakaný wicca Rambo a děj, zejména v pozdějších dílech, je postaven až moc akčně. Náš Gejb naopak prostě putuje, navštíví pár vesnic a po zdolání mrazivé pahorkatiny se dostane až ke svému cíli. Občas na něj někdo zaútočí, pak má pro změnu hlad, při troše štěstí se mu povede najít něco užitečného, no prostě pohodář.  Tento fakt vytváří autentičnost celého děje, který příjemně ubíhá.









Herní pravidla nejsou nějak extra obtížná, jsou hodně inspirovaná Osamělým vlkem, takže kdo má s touto legendární sérií zkušenosti, pravidla velice rychle pochopí. I zde máte na výběr speciální schopnosti, které jsou rozděleny do trojího zaměření, které se pak promítne do hlavních atributů postavy (zacházení se zbraní a vitalita), a zároveň mohou přinést velkou výhodu v boji – 2x větší zranění či okamžité zabití protivníka. V rámci směřování postavy se můžete vydat bojovně laděným směrem – Cesta válečníka, směrem ochrany vitality postavy – Cesta hraničáře, anebo směrem obratnosti – Cesta vraha. Sám osobně jsem si vybral Cestu hraničáře, která sice nepřináší vylepšení postavy v rámci soubojů, ale i tak má své nesporné kvality. Rozhodně však doporučuji si v rámci volby schopností, kterých si můžete vybrat pět, vzít si od každého směru alespoň jednu vlastnost. Navíc máte na výběr ještě ze tří spešl vrozených vlastností, které mohou mít v rámci dohrání příběhu dost zásadní roli. Co se týče vybavení, jste omezeni na počet předmětů, které můžete nést, některé se nesou přímo v mošně, některé patří do speciální výbavy, toto pravidlo se týká i počtu nesených zbraní. V rámci zbraní je potřeba se účinně vyzbrojit, protože výše zranění, kterou vaše zbraň disponuje, může být v rámci soubojů rozhodující. Soubojový systém je zpracován vyloženě na výbornou. Oproti LW totiž můžete dostat drsný zásah, i když máte v zacházení se zbraní absolutní převahu. Souboje tedy nepůsobí jednoznačnou dominancí, ale velký vliv má náhodná hodnota na kostce. Každé soubojové kolo je pak rozčleněno do tří fázi, kdy můžete protivníka zasáhnout naplno, dát mu menší zranění v podobě polovičního škrábance, nebo také schytat pořádnou dardu. Po dokončení tří fázového soubojového kola se pak znova hází kostkou a jede se nanovo, dokud někdo neodevzdá svoji prokletou duši do patřičných končin. Každopádně souboje s protivníky bývají velmi vyrovnané, žádný rozdíl + 5 mezi hl. hrdinou a bojujícím looserem.  A abych nezapomněl, ačkoliv osobně dávám přednost kostkám, autor myslel i na blaho odpůrců zakutálených šestistěnů pod nábytkem, tudíž je zde připojena tabulka s náhodnými hody, do které stačí jen bodnou pisátko. Jinak v průběhu příběhu lze plnit i mimořádné úkoly mimo hlavní trasu, ale jaké přinesou hlavní postavě výhody zatím netuším, protože se projeví v dalším díle, na jehož pařbu se teprve s velkým očekáváním chystám.











Grafické zpracování gamebooku je bohužel největší slabinou. Mohu však po letmém pohledu do dalších dílů prozradit, že se grafika s postupujícími díly zlepšuje. Obálka je zpracována vcelku dobře a odkazuje na pocit dobrodrůža z celého příběhu. Vnitřní ilustrace, které mají často až zbytečně moc tmavé provedení, však působí někdy až laciným dojmem. Nejsou detailně propracovány a u některých je zpracování až rušivé. Také přiložená mapa svým provedením bije do očí, názvy míst jsou hůře čitelné, často rozpité. Každopádně na druhou stranu musím velmi kvitovat u mapy přítomnost měřítka, to se jen tak nevidí. Oproti tomu průvodní listina je sice provedena jednoduchou formou, ale vše je uspořádáno do uceleného a přehledného systému. Menší ilustrace mezi odkazy se v tomto díle nevyskytují, v čemž ale nespatřují nějaký závažný nedostatek. Každopádně, pořád si musíme uvědomit, že jde o autorovu prvotinu a grafická úroveň se v dalších dílech zlepšuje.









S ohledem na závěrečné shrnutí lze konstatovat následující postřehy. Určitě jde o velmi kvalitní gamebook, který vytváří dost silnou konkurenci edičním ságám (LW, Magie, GQ). Navíc musím před Jirkou smeknout, že se pustil do takto propracované ságy, což v ryze českých podmínkách je něco naprosto jedinečného. A i když je zde patrná inspirace, působí gamebook velmi svěžím dojmem v podobě čtivého příběhu. To, že se totiž nemůžete dočkat až začnete hrát další navazující gamebook se jen tak nepoštěstí. V dětských letech mi toto přinesla Magie a Wolf, a ten pocit, že stejné nadšení z pokračování zažijete i po dvaceti letech je prostě k nezaplacení. Smekám klobouček a valím na další díl.

 


Závěrečné hodnocení:

Počet odkazů: 400

Počet času na dohrání: 90 – 120 min.

Počet pokusů na aktuální dohrání: 2x – těsně před koncem zabit soupeřem, který měl moc vysoké zacházení se zbraní, poté jsem trošku přerozdělil své schopnosti.

Originalita tématu: 8/10

Čtivost: 8/10

Hratelnost: 8/10

Obtížnost: 7 /10

Grafické zpracování: 6/10

Potřeba tvorby mapy k dohrání: Ne, i když je přiložena

 

Celkové hodnocení : 80 %, kdo neřeší grafiku, ať si přidá + 5 %


 

 

Autor recenze: Carott

 

 

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Napříč Shamutantskou pahorkatinou - Magie, díl 1.

Jeskyně tisíce přání, edice Gabriel Knox, kniha druhá - recenze