Přeskočit na hlavní obsah

Napříč Shamutantskou pahorkatinou - Magie, díl 1.


Napříč Shamutantskou pahorkatinou –  ang. originál The Shamutanti hills (1983)


Edice: Fighting Fantasy - Magie, číslo 1.
Žánr: fantasy/dobrodružné
Autor: Steve Jackson
Přeložil: Zbyněk Dach
Ilustrace, obal: John Blanche
Vydal: Perseus, 1. vyd. 1996, 2. vyd. 1998
Odkaz na gamebook na stránkách Databáze knih zde

 




V rámci minulých recenzí série Gabriel Knox jsem dostal velkou nostalgickou chuť šáhnout po klasice ság her na hrdiny, Magii. V dětských letech šlo o moje první setkání s gamebookem, rozděleným do několika svazků (k LW a GC jsem se dostal až později), tudíž jsem byl zvědav, zda herní kvalita série obstojí i dnes s nabranými herními zkušenostmi. A musím říci, že nadšený dojem z první části série nevyprchal ani po letech. Prostě jde o klasiku, kterou si každý nadšenec musí zahrát.    

Příběh celé ságy je postaven na velmi jednoduchých fantasy základech, kdy byla ukradena magická Koruna králů a vy jste jediný možný kandidát na její navrácení. Jinak hrozí mírumilovnému království Analand (nevím co autora vedlo ke zvolení tohoto názvu) zkáza a anarchie. Černokněžník z Mampangské pevnosti by totiž sjednotil všechny ničemné tvory pobývající v temných pustinách Kakhabadu, kteří by ovládli místní fantasy svět. Hlavní příběh, velmi jednoduše pojímající o boji dobra a zla je tedy vytyčen, a náš hlavní hrdina se ve své první části vydává napříč Shamutantskou pahorkatinou, kde ho čekají různá překvapení, než dospěje ke druhé části své výpravy, městu Kharé. Zde bych rád zmínil, že z celé série je právě „jednička“ nejméně temná a vypravování má místy až pohádkový nádech, náležitě okořeněn o setkávání s typickými fantasy bytosti (skřítci, nymfy, zlobři atd.). Dějová linka neobsahuje složitou zápletku, defacto Vás vede přímočaře k jednomu konečnému cíli, i tak je děj knihy velmi čtivý a poměrně dobře odsýpá. I když další díly série, zejména Kharé a Sedm mystických hadů, jsou v rámci pojetí příběhu ještě napínavější. Jen pro zajímavost, za celou sérii se nedozvíme jméno našeho hrdiny 😊.

Hratelnost má běžný průběh typický pro FF, tedy klasické atributy Umění boje, Stamina a Štěstí. Soubojový systém se také neliší – kdo má větší hodnotu na kostkách v rámci Umění boje, zraní protivníka o dva životní body. Hlavní průběh hratelnosti je postaven na tom, zda si zvolíte cestu válečníka nebo čaroděje. Sám za sebe jsem nikdy v Magii válečníka nehrál, vždy jsem zvolil čaroděje, který má sice nižší výchozí hodnotu Umění boje, ale prostě bez kouzel si tuto sérii nedokáži představit. Systém kouzel je postaven na kouzlech, která sice potřebují vyšší hodnotu Staminy, ale nepotřebujete k nim žádný artefakt, a pak na kouzlech energicky méně náročných, která však potřebují k seslání určitý artefakt. Zde bych doporučil si před započetím výpravy (během výpravy byste v rámci dodržování pravidel neměli význam kouzel dohledávat) minimálně dvakrát pročíst Knihu kouzel, na koho mohou být kouzla aplikována a jaké artefakty jsou potřeba. Použití neexistujícího kouzla, či seslání kouzla bez patřičného artefaktu nejen že stojí citelné body života, ale mohou mít i fatální následek v podobě úmrtí. Jinak celá série obsahuje možnost alternativních kostek, které jsou znázorněny v dolní části stránek, můžete si tedy užít hraní i bez nezbytných šestihranných komponentů.

Samotná Shamutantská pahorkatina není na dohrání příliš obtížná, z celé série je určitě nejjednodušší, i v rámci běžných dílů FF spadá mezi lehčí gamebooky. Náhlá smrt zde může nastat zhruba tak ve dvou případech. Ani závěrečný souboj není nějaká velká „prasárna“, a lze vcelku snadno zvítězit (zejména pokud jste čaroděj). Není se moc čemu divit, mít na začátku série gamebook, který je těžko dohratelný, je sebevražda v podobě odrazení čtenáře. Užívejte si tedy lehký průběh prvního dílů, v následujících částech bude hůř. Jinak se rozhodně vyplatí hledat artefakty a navazovat důležité kontakty, protože pak přinesou značnou výhodu v následujícím díle. 

Grafické zpracování je přizpůsobeno fantasy duchu, v čele s titulní obálkou, která v podobě českého vydání obsahuje znázornění bájné mantikory. Autor ilustrací John Blanche, který se věnoval celé sáze, vsadil na vcelku detailně zpracování námětů, které však perfektně dotváří příběh gamebooku. Celkově jsem napočítal téměř třicet celostránkových ilustrací, což je vzhledem k rozsahu gamebooku poměrně velký počet – zhruba ob dvě stránky se nachází celostránková kresba. Malé ilustrace mezi jednotlivými odkazy mají tři hlavní motivy, které se pak opakují, více motivů by rozhodně nebylo na škodu. Průvodní listina je bohužel méně propracována, právě ona by se mohla v rámci ságy nést v odlišném duchu než většina děl z edice FF. Co jsem však vždy měl v rámci ilustrací ve velké oblibě, je mapa v úvodní části, kde si můžete prohlédnout kudy hlavní postava bude postupovat. 


Celou sérii lze tedy označit jako jedno ze zásadních děl gamebookového světa, ačkoliv třeba oproti Lone Wolfovy není tak detailně propracována. Shamutantská pahorkatina, jakožto úvod do celé série, přináší hráči kvalitní příběhový zážitek, který není komplikován přílišnou obtížnosti. Jde prostě o klasiku, kterou si musí alespoň jednou v životě zahrát každý správný nadšenec.

 

Závěrečné hodnocení:

Počet odkazů: 456

Počet času na dohrání: 70 - 90 min.

Počet pokusů na aktuální dohrání: 1x – obtížnost je tedy poměrně jednoduchá

Originalita tématu: 9/10

Čtivost: 7/10

Hratelnost: 7/10

Obtížnost: 6 /10

Grafické zpracování: 7/10

Potřeba tvorby mapy k dohrání: Ne

Celkové hodnocení gamebooku: 85 % jako součást série, jako jednotlivý gamebook bych hodnotil 75 %.


Autor recenze: Carott

 

 

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zázračná kněžka, edice Gabriel Knox, kniha první - recenze

Jeskyně tisíce přání, edice Gabriel Knox, kniha druhá - recenze