Kharé – bašta zla – ang. originál Khare – Cityport of Traps (1984)
Edice: Fighting Fantasy - Magie, číslo 2.
Žánr: fantasy/dobrodružné
Autor: Steve Jackson
Přeložil: Zbyněk Dach
Ilustrace, obal: John Blanche
Vydal: Perseus, 1. vyd. 1996, 2. vyd. 1998
Odkaz na Databázi knih zde
Minulou recenzí, „Napříč
Shamutantskou pahorkatinou“, jsem se pustil s nadšením do vod série Magie
(recenze zde). A právě na město Kharé jsem se těšil z celé série nejvíce. Navíc
jsem si chtěl sám pro sebe porovnat, jestli se v Kharé nenachází odkaz na dílo
Město zlodějů od Jacksonova FF kolegy Livingstona, které vyšlo v originále
o rok dříve.
Pátrání po Koruně králů nás zavede do města Kharé, města zrádných pastí a ztracených existencí, kudy vede jediná cesta přes řeku Jabaji do Baklandských plání, ve kterých se odehrává následující třetí díl série. Oproti prvnímu dílu, jenž je psán spíše s pohádkovým nádechem, působí dvojka rozhodně zlověstněji. Děj navíc není tak přímočarý a přináší řadu odboček v zákoutích města. Hlavní cílem hrdiny je najít kombinaci čísel, která by mu přinesla bezpečný východ z města, tudíž je potřeba sbírat indicie a ve správném pořadí navštívit důležitá místa, kde se dá získat patřičná kombinace daného kódu. Pořád zde najdeme fantasy postavy, jen tentokrát jsou spíše nekromantského zaměření (upír, zombie, hmyzák aj.). I v tomto díle je příběh psán velmi čtivě, až s lehkostí, která podle mě trochu chybí ve výše uvedeném Městě zlodějů, ačkoliv děj je umístěn do stejně darebného městského prostředí.
Co se týče základních prvků
hratelnosti, hráčský princip série jsem více popsal v recenzi prvního
dílu, tudíž se zaměřím pouze na hratelnost druhé dílu. Abyste mohli zdárně dokončit
tento díl, musíte ve správném pořadí poskládat říkanku, která obsahuje
tříčíselný kód otvírající bránu města. Obtížnost je oproti prvnímu dílu o
stupínek výš, vyskytuje se i více příležitostí náhlé smrti, i tak je hlavní
těžkost postavena na zdárném sestavení kódu. Až na pár výjimek nebloudíte po
zákoutích města a neprohledáváte každou trpasličí řiť s cílem najít
dostatečný počet artefaktů, přičemž jeden chybějící vám přinese okamžitou
záhubu. Toto zde naštěstí právě oproti Městu zlodějů odpadá, což je promítnuto v rychlém
spádu děje. Ani nepřátelé nedosahují nějak vysokých hodnot, navíc pokud hrajete
za čaroděje, kouzlo často svízelnou soubojovou situaci vyřeší samo. Stačí se
tedy nechovat jako idiot a dá se gamebookem úspěšně projít na jeden zátah.
Horší je to s hledáním číselné kombinace, na její kompletní najití a
určení správného pořadí často jeden pokus nestačí (pozor, kombinace čísel
v nesprávném pořadí přinese konec a tím pádem pro ty, kteří hrají sérii na
hardcore verzi, návrat zpět na začátek prvního dílu). Gamebook se dá hrát sám o
sobě bez návaznosti v sérii, úspěšné dokončení prvního dílu však přinese
hráči nesporné výhody, jak v možnosti získat snáze část kódu, tak také
v již získané výbavě pro sesílání kouzel.
Výbornou hratelnost podtrhávají unikátní grafické ilustrace z pera Johna Blanche, který je propojen s celou ságou, včetně titulních stran. Ve dvojice se na titulním přebalu vyjímá Slizožrout, ústřední motiv však mohl být zvolen trochu jiný, aby lépe vystihl temnotu města Kharé. Pokud opět srovnám s Městem zlodějů, musím přiznat, že u něj ústřední motiv lépe vystihuje celkovou atmosféru. Větší péče mohla být rovněž věnována malým ilustracím mezi odkazy, kde se některé motivy stereotypně opakují po celou ságu. Toto je však naprosto nepodstatná vada na kráse, jinak výborně ilustrovaného gamebooku. Opět je zde nabídnuto přes třicet celostránkových ilustrací, tudíž ob dvě stránky se nachází velká ilustrace. Oproti Shamutantské pahorkatině přibylo temnějších a děsivějších ilustrací, nechybí však odlehčené motivy s fantasy nádechem.
Druhý díl série považují osobně za její vrchol. Ne že by ostatní díly nějak hratelností zaostávali, ale je mi prostě nejblíže. Navíc je zde oproti zbývajícím dílům nabídnuto více možností volby průchodu, tím pádem si můžete město Kharé projít několikrát a pořád bude co objevovat. Toto čeká i mě, ještě než se pustím do třetího dílu série. A sám jsem zvědav, zda se mi podaří gamebook dohrát opět na jeden pokus při zvolení jiných cest.
Závěrečné hodnocení:
Počet odkazů: 511
Počet času na dohrání: 90 - 120 min.
Počet pokusů na aktuální dohrání: 1x – střípky správného
průchodu se mi uchovali po nesčetném hraní v minulosti.
Originalita tématu: 9/10
Čtivost: 8/10
Hratelnost: 8/10
Obtížnost: 8 /10
Grafické zpracování: 8/10
Potřeba tvorby mapy k dohrání: Pokud bych musel v rámci úmrtí opakovat celou sérii, tak raději ano.
Celkové hodnocení gamebooku: 85 %
Autor recenze: Carott
Komentáře
Okomentovat