Přeskočit na hlavní obsah

Kharé - bašta zla, Magie, díl 2.

 


Kharé – bašta zla –  ang. originál Khare – Cityport of Traps (1984)

Edice: Fighting Fantasy - Magie, číslo 2.
Žánr: fantasy/dobrodružné
Autor: Steve Jackson
Přeložil: Zbyněk Dach
Ilustrace, obal: John Blanche
Vydal: Perseus, 1. vyd. 1996, 2. vyd. 1998
Odkaz na Databázi knih zde 


Minulou recenzí, „Napříč Shamutantskou pahorkatinou“, jsem se pustil s nadšením do vod série Magie (recenze zde). A právě na město Kharé jsem se těšil z celé série nejvíce. Navíc jsem si chtěl sám pro sebe porovnat, jestli se v Kharé nenachází odkaz na dílo Město zlodějů od Jacksonova FF kolegy Livingstona, které vyšlo v originále o rok dříve.

Pátrání po Koruně králů nás zavede do města Kharé, města zrádných pastí a ztracených existencí, kudy vede jediná cesta přes řeku Jabaji do Baklandských plání, ve kterých se odehrává následující třetí díl série. Oproti prvnímu dílu, jenž je psán spíše s pohádkovým nádechem, působí dvojka rozhodně zlověstněji. Děj navíc není tak přímočarý a přináší řadu odboček v zákoutích města. Hlavní cílem hrdiny je najít kombinaci čísel, která by mu přinesla bezpečný východ z města, tudíž je potřeba sbírat indicie a ve správném pořadí navštívit důležitá místa, kde se dá získat patřičná kombinace daného kódu. Pořád zde najdeme fantasy postavy, jen tentokrát jsou spíše nekromantského zaměření (upír, zombie, hmyzák aj.). I v tomto díle je příběh psán velmi čtivě, až s lehkostí, která podle mě trochu chybí ve výše uvedeném Městě zlodějů, ačkoliv děj je umístěn do stejně darebného městského prostředí.  

       

Co se týče základních prvků hratelnosti, hráčský princip série jsem více popsal v recenzi prvního dílu, tudíž se zaměřím pouze na hratelnost druhé dílu. Abyste mohli zdárně dokončit tento díl, musíte ve správném pořadí poskládat říkanku, která obsahuje tříčíselný kód otvírající bránu města. Obtížnost je oproti prvnímu dílu o stupínek výš, vyskytuje se i více příležitostí náhlé smrti, i tak je hlavní těžkost postavena na zdárném sestavení kódu. Až na pár výjimek nebloudíte po zákoutích města a neprohledáváte každou trpasličí řiť s cílem najít dostatečný počet artefaktů, přičemž jeden chybějící vám přinese okamžitou záhubu. Toto zde naštěstí právě oproti Městu zlodějů odpadá, což je promítnuto v rychlém spádu děje. Ani nepřátelé nedosahují nějak vysokých hodnot, navíc pokud hrajete za čaroděje, kouzlo často svízelnou soubojovou situaci vyřeší samo. Stačí se tedy nechovat jako idiot a dá se gamebookem úspěšně projít na jeden zátah. Horší je to s hledáním číselné kombinace, na její kompletní najití a určení správného pořadí často jeden pokus nestačí (pozor, kombinace čísel v nesprávném pořadí přinese konec a tím pádem pro ty, kteří hrají sérii na hardcore verzi, návrat zpět na začátek prvního dílu). Gamebook se dá hrát sám o sobě bez návaznosti v sérii, úspěšné dokončení prvního dílu však přinese hráči nesporné výhody, jak v možnosti získat snáze část kódu, tak také v již získané výbavě pro sesílání kouzel.

Výbornou hratelnost podtrhávají unikátní grafické ilustrace z pera Johna Blanche, který je propojen s celou ságou, včetně titulních stran. Ve dvojice se na titulním přebalu vyjímá Slizožrout, ústřední motiv však mohl být zvolen trochu jiný, aby lépe vystihl temnotu města Kharé. Pokud opět srovnám s Městem zlodějů, musím přiznat, že u něj ústřední motiv lépe vystihuje celkovou atmosféru. Větší péče mohla být rovněž věnována malým ilustracím mezi odkazy, kde se některé motivy stereotypně opakují po celou ságu. Toto je však naprosto nepodstatná vada na kráse, jinak výborně ilustrovaného gamebooku. Opět je zde nabídnuto přes třicet celostránkových ilustrací, tudíž ob dvě stránky se nachází velká ilustrace. Oproti Shamutantské pahorkatině přibylo temnějších a děsivějších ilustrací, nechybí však odlehčené motivy s fantasy nádechem.   


Druhý díl série považují osobně za její vrchol. Ne že by ostatní díly nějak hratelností zaostávali, ale je mi prostě nejblíže. Navíc je zde oproti zbývajícím dílům nabídnuto více možností volby průchodu, tím pádem si můžete město Kharé projít několikrát a pořád bude co objevovat. Toto čeká i mě, ještě než se pustím do třetího dílu série. A sám jsem zvědav, zda se mi podaří gamebook dohrát opět na jeden pokus při zvolení jiných cest.

 


Závěrečné hodnocení:

Počet odkazů: 511

Počet času na dohrání: 90 - 120 min.

Počet pokusů na aktuální dohrání: 1x – střípky správného průchodu se mi uchovali po nesčetném hraní v minulosti.

Originalita tématu: 9/10

Čtivost: 8/10

Hratelnost: 8/10

Obtížnost: 8 /10

Grafické zpracování: 8/10

Potřeba tvorby mapy k dohrání: Pokud bych musel v rámci úmrtí opakovat celou sérii, tak raději ano. 

Celkové hodnocení gamebooku: 85 %

Autor recenze: Carott




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zázračná kněžka, edice Gabriel Knox, kniha první - recenze

Napříč Shamutantskou pahorkatinou - Magie, díl 1.

Jeskyně tisíce přání, edice Gabriel Knox, kniha druhá - recenze