Apokalypsa Z, Hněv spravedlivých - recenze knihy

Žánr: Postapo, horor
Obal: Nele Schütz Design
Vydal: Argo, 2022, pevná vazba, 1. vyd.
Počet stran: 336
Odkaz na knihu na serveru Databáze knih zde
Kniha dostupná na imago.cz

Manel Loureiro je ve světě zombie postapo románů díky své sérii Apokalypsa Z (první díl vyšel v originále v roce 2006, českého překladu se dočkal o devět let později) již zaběhnutou klasikou. A právě letos vyšel díl Hněv spravedlivých, kterého jsem se nemohl dočkat, jelikož od druhého dílu v jazyce českém uplynuly dlouhé čtyři roky. Bohužel, až posléze jsem zjistil, že jde o titul, který tuto sérii uzavírá. Ono taky, co se může pořád dít ve světě plném zombíků, že jo? Tím pádem jsem byl ještě více zvědav, zda se povede autorovi vrátit ke svižnému spádu děje jako v prvním díle. Nebo snad bude mít další díl Apokalypsy sestupnou tendenci, tak jako se to bohužel často stává ve více dílných románech?

Pro ty čtenáře, kteří jsou autorovou Zombie apokalypsou nedotčeni, jen v rychlosti shrnu, o co vůbec jde. Prostě jednoho dne z Ruska unikl do světa vir, který mění lidi na zombie. Situace hroutícího se světa pod náporem zombií zasáhne také španělského právníka Manela (autor je rovněž právník se stejným jménem 😊), který se snaží s probíhající apokalypsou smířit, sžít a nakonec i bojovat. A to se vším, co taková apokalypsa oživlých mrtvol přináší, jelikož dav hryzavců není jediné čemuž musí čelit zbytek lidského pokolení. Přitom potkává dvě důležité postavy, které jej v jeho putování provázejí - svoji přítelkyni Lúcii a věrného druha, bývalého ukrajinského vojáka Pritčenka. Nesmí také chybět zvířátko, kterým je kocour Lúculo. No a společně se tato skupinka snaží najít místo, které není zasažené zombie virem TSJ a vyvrhely lidské společnosti, u kterých při zániku civilizace převážili animální pudy. Klasický zombie příběh vyšitý jako z filmů G. Romera. Jinak závěrečný díl se dá číst samostatně bez těch předchozích, ale pokud si chcete projít celou atmosféru vypuknutí apokalypsy a nasát veškeré informace, rozhodně začněte od prvního dílu.

Pozor, vyskytují se spoilery! V závěrečné trilogii je naše parta Hic zachráněna z vln rozbouřeného Atlantiku, do kterého se vydala pod náporem vyhrocující se situace ve Španělsku, kde se v přístavech shromažďují ti, jenž nepohltila světová zombie apokalypsa. Rozhodnutí zvolit plavbu k neznámu s nejistou vidinou místa, které zůstalo zombie virem nedotčeno, se totiž zdá lepší než seskupení zbytku zbídačeného lidstva. Po zachránění se skupina hlavních postav dostane na druhou stranu Atlantiku do USA (i když ty už jsou po vypuknutí viru státy spíše rozpadlé nežli spojené) do městečka Gulf Port, které jako jedno z malá odolává, a dokonce zde jakž takž probíhá „normální“ život jako před vypuknutím apokalypsy. Jediná smůla je ta, že podoba normálního života je dostupná pouze těm, kteří se narodili jako běloši. Navíc se vše musí řídit podle zákonů Bible, jelikož vůdce přeživších není nikdo jiný než kněz s náboženskými vizemi. A protože je naše hlavní parta z povahy rovnostářsky smýšlející, rozvíjí se vypuknutí konfliktu, na který jsou i rozpadající se kousající mrtvolky krátké. Zombíci si totiž potravu na základě Norimberských zákonů nevybírají. A více prozrazovat nebudu…

Co se týče spádu děje, třetí díl se čte, alespoň dle mého názoru, na jeden nádech. Velkou zásluhu má na tom i fakt, že se oproti předcházejícím knihám střídá pohled více postav, což čtenáře vtáhne více do příběhu, a také můžete pozorovat vývoj událostí z více stran. Sled událostí se střídá mezi postavami mající na vývoj závěrečného příběhu podstatný vliv. Pohled hlavního hrdiny je zastoupen zhruba z poloviny, zbytek vývoje událostí, je popsán z pohledu jeho partnerky, utlačovaného hispánce, velícího reverenda, white power strážce pořádku, a dokonce i severokorejského důstojníka. Takto se u vybraných postav dozvídáte, co předcházelo před tím, než byla naše miniskupinka zachráněna či souběžný vývoj příběhu z pohledu různých osob. Oproti druhému dílu, který je v rámci spádu děje poměrně statický, zde není nouze o napínavé zvraty dějové linky. Občas však může vyvstat otázka, zda se z našeho právníka (a to již od prvního dílu) nestal nepřemožitelný Johny Rambo v kombinaci s „Arniem Švarným“. Některé situace, kterými si hrdina projde bez úhony a je mu štěstěna nakloněna, jsou totiž příliš nereálné. Vy i když byste věřili v Ježíše, Alláha, Jahve a do toho si dali „trojku“ s Buddhou a Višnou, tak rozhodně nebudete mít takový „štýgro“ jako náš hrdinný právník. Tento nešvar až příliš nakloněného osudu ale pronásleduje čtenáře po celý příběh, a rozhodně není pro žánr postapo ojedinělý.

Závěrečný díl trilogie lze tedy hodnotit jako velmi povedený. Oživlé mrtvoly zde totiž nepředstavují tak velké nebezpečí jako v předešlých dílech, protože největší hrozbou pro lidstvo je společnost samotná. Musím říci, že rozhodnutí ukončit sérii třetím dílem, bylo od autora velmi prozíravé. Bylo by totiž smutné, aby se takto výborně vymyšlená série točila v začarovaném kruhu vývojového děje. Manel toto pochopil a s velkou ctí také v nejlepším ukončil. A zatímco druhý díl trošku spádem upadal, třetí díl vymazal veškeré obavy ohledně akčnosti děje, a tím pádem postavil sérií Apokalypsa Z na piedestal zombie románů, kterou ani v budoucnu nápor posmrtně probuzených nemůže absolutně ohrozit.

Hodnocení knihy: 85 %