Přeskočit na hlavní obsah

Třetí vlna - recenze knihy

Žánr: Postapo
Vydal: Mojeknihy.eu, 2015, pevná vazba; Palmknihy, 2013, e-kniha
Počet stran: 375
Odkaz na knihu na serveru Databáze knih zde

Po dlouhé době jsem se vrhnul na recenzi knihy, která přes své nesporné kvality nezanechala v českém knihomilském prostředí výraznější otisk. Ačkoliv co není, to může být, jelikož je možný návrat Covidové epidemie ve třetí vlně, což je i titulní název výše uvedené knihy. Zde bych hned na úvod upozornil na jeden fakt – všimněte si roku, kdy byla kniha poprvé vydána, to je rok 2013. Původně jsem si totiž myslel, že se autor nechal inspirovat průběhem Covidové pandemie, jen ji o trochu posunul do katastrofičtějšího scénáře. Až potom jsem si všimnul, že kniha byla napsána více jak sedm let před globální pandemii Covid-19, která ochromila celý svět. O to víc působí průběh knihy děsivěji.

Jméno Tomáš Dušek je zejména spojeno s fantasy sérií Čaroděj, který má ke dni, kdy je tato recenze psána na kontě již pátý díl a jeden boční sériový příběh. V rámci postapa jde o autorovu prvotinu, na kterou později navazuje kniha „Myšák“, kde probíhá děj paralelně, jen v prostředí naší metropole. Ta se však již nedočkala běžného knižního vydání, ale je dostupná jako e-kniha.

Třetí vlna pojednává o průběhu a definitivním zhroucení lidské civilizace pod náporem neznámé smrtící chřipky. Hlavní hrdina Martin postupně pozoruje jak jednotlivé smrtící vlny decimují nejen jeho blízké okolí, ale společnost celkově. Postupně dochází ke kolapsu zásobování, zdravotnictví i bezpečnostních složek a nastává animální právo silnějšího z druhu. Společnost se tak dostává do fáze úpadku, kdy svět začíná vypadat jako před Velkou průmyslovou revolucí, tedy žádná elektřina, žádný benzín, energii obstarávají přírodní zdroje a hlavně šílená představa pro kategorii youth adult, žádný Minecraft! Stejně jako ve většině postapokalyptických románů se formují rabující hordy, které terorizují přeživší městské obyvatelstvo. Michal se tedy opevňuje ve svém domovském paneláku, ve kterém vytváří fungující komunitu a proměňuje jej v samostatně fungující jednotku. Sám se pochopitelně stává hlavním vedoucím. Zde bych viděl jeden z mála záporů  příběhu, a tím je prvoplánová šablonovitost hlavní postavy. Ta je totiž tak pozitivní, že Mirek Dušín je proti němu sériovým vrahem. Navíc přerod našeho hrdiny z absolutního losera v podobě hospodského nemakačenka žijícího u rodičů na vůdce, který za pomocí otcovy příručky pro přežití (ano Michalův supertata při vypuknutí pandemie sepsal za pomocí internetu návod pro přežití za každé situace…) zvládá organizačně vypjaté situace se stoprocentním úspěchem je také moc pozitivně přímočarý. Proti hlavní postavě nevypukne žádné povstání, žádné velké konflikty ve skupině i mezi svými blízkými spolupracovníky, prostě až moc lambada. Jinak ale musím konstatovat, že formu úpadku společnosti se autorovi povedlo zachytit velmi věrohodně. Protože se však jedná o dílo před Covidoapokalypsou byla opomenuta jedna věc, která nás zajisté zachránila, a tou byly roušky.

Co se týče stylistické úpravy, děj je psán v podobě časosběrného deníku z pohledu třetí osoby, kdy je využíváno velmi často přímé řeči v podobě rozhovorů mezi postavami. Kdo zná první díl zombie série Apokalypsa Z od M. Loureira, dokáže si živě představit. Díky deníkové podobě má děj velkou autentičnost a velmi rychle vtáhne čtenáře do děje, kdy v napětí očekává průběh dalšího dne. Sice chybí větší zvratové události v průběhu děje, což dle mého názoru není na škodu. Příběh postupuje po krůčkách vpřed, kdy se čtenář pomalu dostává k otázce, která vyvstává s přibližujícím se závěrem čím dál častěji – „Upadne nebo se nakonec obnoví lidstvo samo“? Autorův styl je psán přímočarým popisem děje, bez zbytečných kudrlinek či vtipných momentů. Zkrátka když Vám vymírá lidstvo není čas na poezii či humor, prostě akce kapišto kurva?!

Celkově lze tedy konstatovat, že „Třetí vlna“ je vcelku povedené postapo v našich luzích a hájích. Navíc pojednává o úpadku civilizace pod vlivem pandemie smrtícího viru v době, kdy o Covidu nebylo ani ponětí. O to více pak příběh působí děsivěji. Škoda jen, že hlavní postava jen tak pozitivní až je to negativní. Což se také promítlo do finálního hodnocení. Každopádně na to, že šlo o první autorovo postapo, lze mírně přivřít očko. Rozhodně výborná volba v podobě letní odpočinkové knihy do letadla, kde má půlka cestujících zakrvavěné oči a druhá půlka vykašlává své plíce. Že by název knihy skutečně odrážel další možný vývoj reality?

Hodnocení knihy: 75 %